والیبال 120 ساله شد

 

والیبال ۱۲۰ ساله شد

 
روز گذشته یک صد و بیستمین سالگرد نخستین مسابقه رسمی والیبال بود.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون والیبال  به نقل از خبرگزاری تسنیم، روز گذشته، صد و بیستمین سالگرد نخستین بازی والیبال در تاریخ بود. این بازی در ماه فوریه سال 1895 در ماساچوست آمریکا برای نخستین بار برگزار شد و تا امروز، تغییرات و پیشرفت‌های زیادی کرده است.
بنیانگذار قوانین والیبال، «ویلیام جی مورگان»، یک مربی ورزش در مدرسه‌ای در شهر هالیوک ایالت ماساچوست بود. او در روز نهم فوریه سال 1895 در یک سالن محلی، ورزشی را که اختراع کرده بود به نمایش گذاشت. نام اختراع او در آن زمان، «مینونِت» بود.
مورگان در حرکت بعدی خود، تغییراتی در مینونت داد تا هم رشته‌ای که ابداع کرده بود با بسکتبال رقابت کند و هم بازیکنانی که فیزیک بدنی مناسبی برای بسکتبال نداشتند به سمت والیبال بیایند.
در سال 1900، آلفرد هولستید گفت که نام این ورزش به خاطر در پرواز بودن توپ باید والیبال باشد و این نام از سال 1952 رسماً به ثبت رسید. والیبال به سرعت در جهان محبوب شد. مانیل، میزبان نخستین تورنمنت بین المللی والیبال با حضور تیم‌های ژاپن، فیلیپین و چین در سال 1913 بود. والیبال بعدها در توسط سربازان آمریکایی در جریان جنگ جهانی دوم به اروپا رفت. مردم فرانسه، نخستین اروپایی‌هایی بودند که نسبت به این رشته جدید، علاقه نشان دادند. در سال 1919 این رشته به چکسلواکی پیشین و لهستان و سپس به کشورهای بالتیک و شوروی پیشین هم رفت.
در کنگره 1947 پاریس، فدراسیون جهان والیبال (FIVB) متولد شد. 14 کشور بلژیک، برزیل، چکسلواکی، مصر، فرانسه، هلند، یوگسلاوی، لهستان، پرتغال، رومانی، اروگوئه، آمریکا، مجارستان و ایتالیا پایه گذاران فدراسیون جهان والیبال بودند. نخستین رئیس این سازمان نیز «پل لیبود» بود که تا سال 1984 این سمت را عهده داشت.
نخستین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان اروپا در سال 1948 و برای زنان در سال 1949 انجام شد. اولین دوره مسابقات قهرمانی مردان و زنان جهان در سال 1952 برگزار شد. والیبال در نهایت توانست در سال 1964 (توکیو) وارد المپیک شود.

 

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 21 / 11 / 1393 ا 16:33 نويسنده : نیوشا ا
.: Weblog Themes By : VioletSkin.lxb.ir :.